Dankbaar voor geslaagde spoedactie en transport naar Polen voor vluchtelingen uit Oekraïne

In de voorjaarsvakantie is de spontane inzamelingsactie voor het spoedtransport overweldigend verlopen. Op zondag 27 februari 2022 startte spontaan een inzamelingsactie om Poolse gemeente te ondersteunen in de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne. De inzameling van kleding, noodpakketten en (baby) toiletartikelen overtrof alle verwachtingen. Van alle kanten uit Barendrecht en omgeving bracht men kleding, voedsel en babypakketten totdat de Immanuëlkerk letterlijk uitpuilde van de goederen. Bedrijven leverden onder andere tasjes, dozen en babydoekjes.

Heel veel vrijwilligers uit de kerk en de buurt boden spontaan hun hulp aan, busjes, vrachtwagens, chauffeurs, opslagruimte. En dat was hard nodig! In saamhorigheid werden de schouders eronder gezet. De Dorpskerk van Heerjansdam en Maranathakerk Rotterdam zamelden in samenwerking met de Immanuëlkerk ook in op hun eigen locatie.

Donderdagavond vertrok een Oekraïense oplegger met chauffeur, gesponsord door een transportbedrijf uit Veen. De goederen werden geladen bovenop een gesponsorde lading van duizenden potten rode kool. Vrijdagochtend vertrokken diverse gemeenteleden met drie volle transportbussen, waarvan een geladen in Heerjansdam.  Vanuit de Maranathakerk Rotterdam vertrokken ook drie transportbussen. Maandag vertrok de laatste transportbus uit Heerjansdam. Heerjansdam is echt groot geweest als klein dorp. Daar zijn totaal zeven bussen en een kleine vrachtwagen weggegaan. Het totale transport was dus twee opleggers, een kleine vrachtwagen en twaalf busjes.

De goederen zijn in het weekend van 5 en 6 maart gebracht naar locaties in Polen: Szczecin, Iława, Piotrków Trybunalski, Werbkowice, Hrubieszów. Vanuit kerken ter plaatse is het meeste vervoerd naar Oekraïne, waar deze kerken contacten hebben. Ook bij enkele locaties voor eerste opvang van vluchtelingen aan de Pools-Oekraïense grens zijn goederen bezorgd. Er zijn goede contacten in Polen vanwege de schoenendoosactie die elk jaar voor deze gemeenten wordt georganiseerd. Paul en Lydia Verkade hebben tijdens hun verblijf eind februari bij deze contacten verkend wat er nodig was en zo ontstond de inzameling.

De vrachtwagens en bussen hebben verre reizen gemaakt, variërend van 900 tot 1600 kilometer. Al die reizen zijn voorspoedig verlopen. De goederen zijn goed terecht gekomen. Op de opvanglocaties was men heel blij met wat werd gebracht. En het grootste deel is inmiddels in Oekraïne aangekomen, waar de mensen bijzonder dankbaar zijn voor alle ondersteuning in de pikzwarte situatie waarin zij nu leven.

Op dit moment is er in Polen voldoende kleding voor de vluchtelingen. De inzameling is ook even gestopt. Financiële bijdragen blijven wel dringend nodig. Momenteel is er vooral behoefte aan specifieke hulpgoederen, die met uw gift gekocht kunnen worden. Dat kan gebeuren in Polen, waar het prijspeil lager ligt dan in ons land. U kunt uw gift overmaken op bankrekening NL56INGB0003686855, ten name van Diaconie Hervormde Gemeente B.A. te Barendrecht, onder vermelding van ‘Oekraïne’.  Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Polencomissie: Truus den Breejen, 06-11191039.

Ten slotte danken we iedereen die heeft meegeholpen en bijgedragen aan deze actie onder coördinatie van de Polencommissie. Vele vrijwilligers in onze kerk, jong en oud(er)  en buurtbewoners hebben gezamenlijk de schouders eronder gezet.  Een actie in saamhorigheid waarbij kerkmuren wegvielen.  En vooral dank aan onze goede God die hiervoor de inspiratie en de kracht heeft gegeven. Een donateur belde speciaal om het volgende te zeggen: “Met het geven van de kleding en deze actie voor Oekraïne werken we allemaal in dienst van God om Zijn evenbeeld te laten zien voor Oekraïne. Hij gebruikt ons zoals in Mattheüs 25 staat. Het is allemaal genade dat we dit kunnen doen door de kracht die Jezus ons geeft”.

Write a comment:

Your email address will not be published.

© 2020 Immanuëlkerk Barendrecht. Alle rechten voorbehouden.