In het weekend van 9 – 12 december zijn de dozen die met Schoenendoos- actie 2022 zijn verzameld, weggebracht naar Polen. Dit jaar zijn door vijftien kerkelijke gemeenten en vijf scholen in totaal bijna 1350 schoenendozen ingezameld en naar de Immanuëlkerk gebracht. Deze dozen zijn gevuld met leuke, lekkere en nuttige dingen voor kinderen, zoals speelgoed, schoolspullen, snoep en een knuffel.

Twee groepen met in totaal veertien mensen hebben met transportbussen de bijna 1350 dozen gebracht bij kerkelijke gemeenten in Polen. Een groep ging naar Janikowo, Toruń, Iława, Żnin en Szczecin, de andere groep naar Turek, Łódź en Piotrków Trybunalski. Hier volgt een verslag van de eerste groep; over een maand volgt een verslag van de andere.

Een groep van zes vertrok vrijdagmorgen vroeg: Maria Dramountanis (Heerjansdam), Gerrit-Jan en Alice Gouman (Nunspeet), Christian Paul (De Samaritaan te Rotterdam), Rianne van Meeuwen en Paul Verkade (Barendrecht).

“In de loop van de avond bereikten we Janikowo. Bij het kerkgebouw laadden we een honderdtal dozen uit, die op een later tijdstip naar Oekraïne gebracht zouden worden. Vervolgens reden we door naar Toruń, waar we opgewacht werden door dominee Tołwinski en zijn vrouw. Het was een hartelijk weerzien; ieder van ons was al eens eerder bij deze gastvrije mensen geweest. Zij wonen in het kerkgebouw en ook wij sliepen daar twee nachten.

Na een goede nachtrust en een kort bezoek aan het mooie stadscentrum reden we naar Iława. Ook hier werden we heel gastvrij onthaald door een aantal mensen van de kerkelijke gemeente. We kregen er een heerlijke Oekraïense maaltijd, die bereid was door enkele vluchtelingen. Om drie uur begon een bijeenkomst van zo’n 150 Oekraïense kinderen die de oorlog in hun land zijn ontvlucht. Het was heel mooi en ook ontroerend na een aantal kerstliederen en het delen van het kerstevangelie de blije kindergezichten te zien, toen ze een schoenendoos ontvingen. Een ander deel van de schoenendozen hebben we naar een opslag gebracht, vanwaar ze later met andere hulpgoederen naar het pas bevrijde gebied rond Cherson zouden worden gebracht. Onze Poolse gastheer is daar al eerder geweest en heeft ons beelden laten zien van veel kapotgeschoten huizen, waarin nog steeds mensen wonen, omdat ze niets anders hebben. Mooi om te zien dat deze Poolse mensen zo veel energie steken in het helpen van mensen die het nog veel slechter hebben dan velen in Polen.

’s Avonds reden we terug naar Toruń, waar we met een aantal mensen van de gemeente hebben gegeten en gesproken.
Zondag na de kerkdienst waarin Maria groeten overbracht en Paul op verzoek van de gemeente voorging, reden we naar Żnin. Hier werden we ook weer hartelijk ontvangen en kregen we weer een warme maaltijd aangeboden. Bij de kerk hebben we schoenendozen uitgeladen, die een week later uitgedeeld zijn in Żnin.

Vervolgens reisden we verder naar Szczecin in het noordwesten van Polen. Hier kwamen we ’s avonds laat aan en laadden we de laatste schoenen- dozen uit. De dozen die we hier brachten, worden met nog veel andere hulpgoederen naar Zaporizja in Oekraïne gebracht.

Maandag maakten we de terugreis en kwamen we rond negen uur in Barendrecht aan. Het was weer een mooie en heel indrukwekkende reis vol waardevolle ontmoetingen.”

Hartelijk dank, ieder die dozen inleverde of meehielp bij het controleren van de dozen (dit jaar noemen we in het bijzonder Arie Kosten!) of het inladen en wegbrengen van de dozen of een gift gaf voor deze actie!